Gerçek Müslüman, emîn olan Müslümandır.
Herkes onun şerrinden emniyet içindedir.
Emniyet içinde olanlar, onun şerlerinden uzak oldukları için değil, o emîn Müslüman kişi, nefsinin şerrinden emin olan ve kimseye dili ve eli ile zarar vermeyen kişi olduğu içindir.
İşte gerçek Müslüman olan bu kişi Hakka karşı mutî’/itaatkârdır, halka karşı da emîndir.
Bütün peygamberlerin seyyidi/efendisi, her yönde, her konuda ve herkes için rehber ve örnek olan Hz. Rasûlullah Efendimiz (s.a.s.) gerçek Müslümanı şöyle tarif etmiştir:
“(Gerçek) Müslüman, dilinden ve elinden Müslümanların emin olduğu kişidir. (Asıl) muhâcir de Allah'ın yasakladıklarını terk edendir.”
(Buhârî, Îmân, 4, 5, Rikak, 26; Müslim, Îmân, 64-65; Ebû Dâvûd, Cihâd, 2; Tirmizî, Kıyâmet, 52, Îmân, 12; Nesâî, Îmân, 8, 9, 11.)
Ebû Mûsâ el-Eşarî (r.a.) şöyle diyor:
Ey Allah'ın Rasûlü! Hangi Müslüman en üstündür? diye sordum.
“Dilinden ve elinden Müslümanların emniyette olduğu kimsedir” cevabını verdi.
(Buhârî, Îmân, 4, 5, Rikak, 26; Müslim, Îmân, 64, 65; Ebû Dâvûd, Cihâd, 2; Tirimizî, Kıyâmet, 52, Îmân, 12; Nesâî, Îmân, 8, 9, 11.)
Dikkat edilirse gerçek Müslüman ve en üstün Müslüman tarif edilirken; önce dilinden sonra elinden emin olunan kişi diye tarif edilmiştir. Çünkü dilin zararı, elin zararından daha fazladır.
Bu konu ile ilgili hadîs-i şerîfde şöyle gelmiştir:
“Âdemoğlunun günahlarının çoğu dilindedir.”
(Münâvî, Feydu’l-Kadîr Şerhu’l-Câmiı’s-Sağîr, II, 79. Hadîs-i şerîf, hasen hadistir.)
Dilin cirmi küçük, cürmü büyüktür.
İşte bundan dolayı olsa gerektir ki Hz. Peygamber (s.a.s.) şöyle buyurmuştur:
“Dilini tutan kurtuldu.”
(Tirmizî, Kıyâmet, 50, Dârimî, Rikak, 5.)
Bir bakıma dilini koruyan, dinini koruyan demektir. Dilini korumayan da cehennemi boylar.
İşte bu konuda da Peygamberimiz Efendimiz (s.a.s.):
“İnsanları yüzüstü cehenneme sürükleyen, ancak dillerinin ürettikleridir!" buyurmuştur.
(Tirmizî, Îmân, 8; İbn Mâce, Fiten, 12.)
İnsan, daha çok dili ve eli ile zarar vermektedir. Bundan dolayı dil ve el zikredilmiştir. Yoksa kişi, gözü ile, kulağı ile de hatta az da olsa ayağı ile de zarar vermektedir.
İnsanlara bakılması yasak olan yerlerden bakılması yani gözetlenmesi de kişi haklarına saldırıdır. İnsanların mahrem konuşmalarını dinlemek de öylece yasaklanmıştır.