Haberin Kapısı

Uygulamada Hadislerin Kur'an'a Arz Edilmesi

İSLAM VE KÜLTÜR

"Hadisleri Kur'an'a arz ederiz, uyarsa alırız, uymazsa almayız" dedin mi şu sonuçla karşılaşırsın.

Kur'an'da neyin namazı bozup bozmadığı geçmez. Örneğin yemek, içmek, konuşmak, sigara içmek vb. Ama hadislerde yemek yemenin ve içmenin namazı bozduğu geçiyor.

Şimdi bu Hadisi Kur'an'a arz edelim. Allah teâlâ bu konuda bir ayet indirmemiştir. Bunlar Kur'an'da geçmediği için yeme ve içmenin namazı bozup bozmadığı da belli değil. Ayetlerden anlaşılması gereken de namazı bozmamasıdır. Niye bozsun ki? Oruç tutarken bozuyor ama Hac yaparken bozmuyor. Yani bir standart yok.

Peki, Peygamber Efendimiz, Allah'ın yasak etmediği, serbest bıraktığı bir şeyi neden yasakladı?

Eğer yemek, içmek namazı bozmaz derlerse, uyumak da bozmaz, yellenmek de bozmaz, konuşmak da bozmaz, namaza ara vermek de bozmaz gibi tüm sonuçları da kabul etmeleri lazım. Çünkü bunların tamamı Kur'an ile değil, Sünnet ile sabittir.

Eğer bozar derlerse hani Peygamber Mübeyyin değildi? Hani Kur'an şer'î hükümler için yeterli idi? Hani peygamber şari/hüküm koyan değildi? Hani peygamber sadece elçiydi ve elçi mesaja müdahale edemezdi?

Bu kimseler şayet bunlar namazı bozar. Çünkü namaz bir ibadettir, namaz şöyledir, böyledir gibi sebeplerle hüküm koyarlarsa kendileri bu sefer şari durumuna düşmüş olurlar. Yani kendileri hüküm ihdas etmiş olurlar. Çünkü Allah isteseydi Kur'an'da söylerdi. Kur'an size yeterdi.

Reddedilmesi gereken hadislerin red gerekçesi Kur'an'a arz değildir. Ayrıca önemli not: Benden bir hadis duyduğunuzda onu Kur'an'a arz edin diye devam eden söz/hadis, Peygamber Efendimiz’e ait değildir, hadis değildir. Onlar canları isteyince olmayan bir hadisi yani mevzu bir hadisi kendilerine dayanak yapıyorlar.

Şöyle diyeyim: Mevzu, uydurma hadis ile Sahih hadisleri dövmeye çalışıyorlar.

Murat PADAK

Şanlıurfa Diyanet Eğitim Merkezi Eğitim Görevlisi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.