İlk devirde dinî bilgileri öğrenme durumunda olanlar, çocuklardan ziyade büyüklerdi. Kur'ân'ın üzerinde durduğu insan, beden ve zihin bakımından yeterli olgunluğa erişmiş (akil, baliğ) olandır. Bu durum, çocukların eğitimine önem verilmediği şeklinde anlaşılmamalıdır. Medine'de topyekûn bir öğretim seferberliği faaliyeti içinde çocukların okuma, yazma öğrenmelerine bilhassa önem verilerek onlar için küttâplar açılmıştır. Ne var ki, ilk zamanlarda yetişkinlerin öğretimi acil bir durum arz ediyordu. Bir kere bu sağlandıktan sonra yeni inanç ve değerlere göre yaşayan büyüklerin teşkil edeceği ortamda çocukların eğitimi bir bakıma garanti altına alınmış oluyordu.[1] [2]
Hz. Peygamber (sav)'in öğrencilerle ilişkilerine değinirken, aslında öğrenci olarak kast ettiğimiz ashaptır. Yani klasik anlamda bir okulun öğrencileri değillerdir. Ama onlar öğrenmeye talip olan, Rasûlullah (sav)'da onlara öğreten olduğuna göre bir öğretmen - öğrenci ilişkisi oluşmuş olmaktadır.
İslam'da eğitimin yaşı yoktur. "Beşikten mezara kadar öğrenin." ihtarına maruz kalmışızdır. Dolayısıyla, gençler gibi yetişkinlerin eğitimi de önemlidir. Kaldı ki Rasûlullah (sav) yeni bir toplum oluşturmaya çalışıyordu. Bu toplumu dönüştürmesi için işe yetişkinlerden başlaması gerekiyordu. Yetişkinleri düzeltecek ki onlar da gençleri düzeltsin.
Hz. Peygamber (sav)'in ashabı, nasıl bir sorumluluk altında olduklarını biliyorlardı. Toplumu düzeltme misyonu ile yüklü olduklarını, öğrendikleri bilgileri gelecek kuşaklara aktarma göreviyle görevli olduklarının farkındaydılar. Bu nedenle, Hz. Peygamber (sav)'i çok iyi takip ediyorlardı.
Bu bilgilerden çıkaracağımız en önemli nokta, eğitimin yaşının olmadığıdır. Yani, ben yaşlandım. Artık öğrenemem. Hem öğrensem ne olur. Denilmeyecekti. Eğitim, her zaman ve yaşta yapılması gereken bir aktivitedir. Günümüzde de insanlar durmadan kendilerini geliştirmeye çalışmalıdırlar. Yani öğrenme süreçlerini belli bir yaştan sonra durdurmamalı, sürekli öğrenen ve araştıran olmalıdırlar.
Halil İbrahim Er - Hz Muhammed (sav) Eğitim metodu
-----------------------
[1] Beyheki
[2] Akyüz, Vecdi, Asrı Saadette İslam,