03.05.2024, 18:53

CEVABI HOŞUNUZA GİTMEYECEK ŞEYLER SORMAYIN

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِنْ تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَاۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ
“Ey iman edenler! Size açıklanınca hoşunuza gitmeyecek şeyleri sormayın. Kur’an indirilirken onları sorarsanız size açıklanır, (ama üzülürsünüz). Allah sorduğunuz şeyleri affetmiştir, Allah bağışlayandır, halimdir. Sizden önce bir millet onları sormuştu. Sonra da onları inkar etmişlerdi” (Maide 101-102))
Kaynaklarda bir hutbe esnasında bazı Müslümanların Resûlullâh’a nesepleri (babaları) ve onların ahiretteki durumlarıyla ilgili soru sormaları (Buhârî, Tefsîru Sûreti’l-Mâide, 12; Mevâkîtu’s-Salât, 11) bazılarının haccın her yıl farz olup olmadığını sormaları (İbn Mâce, Menâsik, 2) ve genel anlamda Resûlullâh’a gereksiz yere soru sorulmasıyla ilgili (Buhâri, Fiten, 15, İ’tisâm, 3) rivayetler yukarıda mealleri verilen ayetlerin nüzul sebebi olarak gösterilir. Ravi: Enes

Hz. Peygamber (sav)’e sorular sordular. Soruda öylesine aşırı gittiler ki, birgün minbere çıkıp (öfkeyle): “Sorun, her sorunuza cevap vereceğim!” dedi. Cemaat bu sözü işitince, korkuyla başlarını öne eğdiler. Başlarına mühim bir hadise gelmekte olmasından korktular. Enes (ra) devamla dedi ki: “Ben sağıma soluma bakmaya başladım. Bir de ne göreyim, herkes elbisesini başına sarmış ağlıyordu. (Kimseden ses çıkmıyordu). Derken, münakaşa falan ettiği zaman, babasından başka birisine nisbet edilen bir kimse ilk konuşan oldu: “Ey Allah’ın Resulü! Babam kimdir?” dedi. Resulullah (sav): “Baban Hüzafedir” buyurdu. Hz. Ömer (ra) de: “Rabb olarak Allah’tan, din olarak islam’dan, peygamber olarak da Muhammed’den razıyız. Fitnelerden Allah’a sığınırız” dedi. Hz. Peygamber (sav) de: “Hayır ve şer her ikisinin de bugünkü kadar bol indiğini hiç mi hiç görmedim, Bana cennet ve cehennem gözle görülecek hale getirildi ve onları şu duvarın önünde gördüm” dedi. (Bir rivayette şu ziyade var: “… Bunun üzerine yukarıdaki ayet indi.Kaynak: Buhari, Tefsir, Maide 12, Rikak 27, İ’tisam 3; Müslim, Fedail 134-138, (2359); Tirmizi, Tefsir, Maid
Bu ayette insanların sosyal ilişkileri açısından büyük hikmetleri vardır. Ayrıca insanın olur olmaz her şeye karışmaması veya üzerine vazife olmayan işlere burnunu sokmaması demektir.
Bu bir ilişkiler manzumesidir. Yani gündelik hayatımızda üstümüz olan insanlarla ilişkiler kurarken veya eşimizle, arkadaşlarımızla bile konuşurken bizi verecekleri cevap noktasında rahatsız edebilecek ikilemdeki soruları sormamak gerektiğidir. Biz bu soruları sorar ve bunun karşılığında verilen cevap hoşumuza gitmezse aramızdaki uhuvvet sona erebilir. Yani beni seviyor musun? diye sorsak ve o da sevmiyorum dese nasıl oluruz?
Verilecek cevaplar eşit durumdaysa kendimizi riske etmemeliyiz. Ya da patronumuza ya beni ya onu tercih et diye zorlarsak ve oda bizi tercih etmezse iyi mi olur? Halbuki olayı kendi mecrasına bırakırsak belki orada daha uzun süre kalır ve ilişkileri düzenleyebiliriz.
Bir diğer çıkarabileceğimiz bilgi de: Henüz vakti gelmemiş, kesinleşmemiş bir konuda hemen kararlar vermemektir. Yani olayın kesin olarak ortaya çıkması, bütün yönlerinin görülmesi sonucunda karar vermek en doğru sonuca bizi ulaştırır. İlk Müslüman nesil bu metodu ve amacını çok güzel kavramıştı. Onlar, bir olay meydana gelmeden onunla ilgili hüküm vermeye yanaşmazlardı. Temel ilkelerin ve söz konusu edilen meselenin sınırları dışına çıkmazlardı. Böylece sorunun ve onunla ilgili hükmün önemini ve ilahî eğitim metodu ile paralel yürümesini sağlıyorlardı.
Hz. Ömer henüz pratik bir ihtiyaç haline gelmeyen konularda soru soranlara lanet okuyordu. Darimi Müsned’inde Hz. Ömer’in bu tavrına yer verir. Zühri’den aldığı bir rivayette ise, kendisine bir soru sorulduğunda Zeyd b. Sabit el-Ensarî, “Böyle bir şey oldu mu?” diye, söylerdi. Eğer onlar, “Evet oldu” derlerse, o konuda bildiğini söylerdi. Eğer “olmadı” derlerse, “Bırakın da olsun” derdi. Ammar b. Yasir’den aldığı bir rivayette, Ammar’a bir soru sorulmakta, Ammar: “Böyle bir şey meydana geldi mi?” diye sorduğunda; “Hayır” cevabını alınca, “Bırakın meydana gelsin. Meydana geldiğinde onu halletmek için hemen harekete geçeriz” karşılığını vermektedir.
Bu aynı zamanda İslam eğitim metodudur. İslâm’da bilgi, gerçek bir ihtiyaca karşılık vermek ve bu gerçek ihtiyacın sınırları dahilinde kaldığı sürece önemlidir. Kur’an-ı Kerim, sırf bir akideyi yerleştirmek, sırf bir yasa konmak için gelmemiştir. Akide ve yasa ile beraber, bir ümmeti eğitmek, bir toplum meydana getirmek, kendisinin oluşturduğu bir akıl ve ahlâk sistemine göre insanları oluşturmak ve yetiştirmek için gelmiştir. Yani iyi, ahlaklı, edepli ve kamil insan da yetiştirmeye çalışmıştır. Bugün çokça kullanılan “domuz eti yemenin günah olduğuna dikkat ettiğimiz gibi, kul hakkı yemenin de günah olduğuna dikkat etseydik” gibi klişe sözlere zaten İslam cevap vermiş ve erdemli insan olmak ile ilgili bir çok ayet getirmiştir. Ama maalesef bunu gören kim?

İşte bu nedenle onlara soru sormanın adabını, araştırmanın sınırlarını ve öğrenmenin yolunu gösteriyor.
Ayrıca soru soracak veya istişare edeceğin kişileri iyi seçmemiz de gerikir. Yani öyle kişiler olmalı ki onların görüşlerini gönül rahatlıkla kabul edebilmeliyiz. Eğer istişare sonucu hoşumuza gitmeyen bir sonuç çıkıyorsa şura ehline güvenilmiyor demektir. O zaman başka uzmanlardan oluşan aklı selim ve konuya hakim kişilerle istişare edilmeli veya karara uyulmalıdır… Peygamberimiz uhud savaşında istişare etti ve hoşuna gitmemesine rağmen kararına uydu… Ama herkesle istişare edilmez. İstişareye ehil olmalıdır, adam alim olabilir ama o konunun uzmanı değildir. Bu nedenle istişare ehli demek sadece alim olan kişi demek değildir, aynı zamanda konunun uzmanı olmak demektir. Hz. Ömer, kadınların özel durumları ile ilgili meseleleri kızı Hafsa’ya (aynı zamanda Peygamberimizin hanımı olduğu için onu tercih ederdi. Belki Peygamberden bir şey duymuş ya da görmüş diye) sorardı ve ona göre karar verirdi.
Toplumsal ilişkide bazen şom ağızlılık yüzünden başkaları da zarar görebiliyor. Örneğin bir işletmede çalışıyorsunuz. Orada patronunuza veya müdürünüze bazı kişilerin işe geç geldiğini söyleseniz, o zamana kadar esnek davranan amirin bu söz üzerine otoriteyi kaybediyorum endişesiyle (halbuki o da farkında ama göz yumuyor) mesai sistemini sıkı takibe başlar, giriş ve çıkışlarda imza alır. Geç gelenlerin maaşlarından kesebilir. Yani yaptığınız bir boş boğazlıktan dolayı başkaları da zor duruma düşebilir. Buradaki olayı sadece peygamber veya vahiy çerçevesinde değil, sosyal hayatın içine koyarsak daha sağlıklı yorumlamış oluruz.
Ayeti tekrar yorumlarsak, lüzumsuz soru sorulması hoş görülmediği gibi, verilecek cevap hoşumuza gitmeyeceğini düşündüğümüz soruları da özellikle sorarak kendimizi zor duruma düşürmememiz gerektiği şeklinde bir uyarıdır. Ayrıca öğrencinin hocasına konu dışı soru sorma veya çok gereksiz soru sorarak konuyu saptırmaması gerektiği de anlaşılmaktadır. Tarihselcilerin bu ayeti tarihsel olarak zikretmelerine rağmen, aslında ayetin vermek istediği mesajı görmek isteyene her zaman ve zeminde bize uyacağımız kuralları hatırlatan bir ayet olduğu ve tarihsel olmadığını da görmüş olduk.

Yorumlar (0)
5
kısa süreli hafif yoğunluklu yağmur
Namaz Vakti 18 Ocak 2025
İmsak 06:49
Güneş 08:21
Öğle 13:10
İkindi 15:29
Akşam 17:49
Yatsı 19:16
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 19 51
2. Fenerbahçe 18 42
3. Samsunspor 18 36
4. Göztepe 18 31
5. Eyüpspor 18 30
6. Beşiktaş 18 30
7. Başakşehir 18 26
8. Gaziantep FK 18 25
9. Rizespor 18 24
10. Trabzonspor 18 22
11. Alanyaspor 18 22
12. Kasımpasa 18 21
13. Antalyaspor 18 21
14. Konyaspor 18 20
15. Sivasspor 18 20
16. Kayserispor 18 16
17. Bodrumspor 18 15
18. Hatayspor 19 10
19. A.Demirspor 18 5
Takımlar O P
1. Kocaelispor 19 41
2. Karagümrük 19 34
3. Bandırmaspor 19 34
4. Ankaragücü 20 30
5. Erzurumspor 19 30
6. Ahlatçı Çorum FK 19 29
7. Amed Sportif 19 29
8. Boluspor 19 28
9. İstanbulspor 19 27
10. Pendikspor 19 27
11. Keçiörengücü 19 27
12. Gençlerbirliği 19 27
13. Ümraniye 19 26
14. Manisa FK 19 26
15. Igdir FK 19 25
16. Şanlıurfaspor 20 25
17. Esenler Erokspor 19 23
18. Sakaryaspor 19 23
19. Adanaspor 19 15
20. Yeni Malatyaspor 19 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 20 47
2. Arsenal 21 43
3. Nottingham Forest 21 41
4. Newcastle 21 38
5. Chelsea 21 37
6. M.City 21 35
7. Aston Villa 21 35
8. Bournemouth 21 34
9. Brighton 21 31
10. Fulham 21 30
11. Brentford 21 28
12. M. United 21 26
13. West Ham United 21 26
14. Tottenham 21 24
15. Crystal Palace 21 24
16. Everton 20 17
17. Wolves 21 16
18. Ipswich Town 21 16
19. Leicester City 21 14
20. Southampton 21 6
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 19 44
2. Real Madrid 19 43
3. Barcelona 19 38
4. Athletic Bilbao 19 36
5. Villarreal 19 30
6. Mallorca 19 30
7. Real Sociedad 19 28
8. Girona 19 28
9. Rayo Vallecano 19 25
10. Real Betis 19 25
11. Osasuna 19 25
12. Celta Vigo 19 24
13. Sevilla 19 23
14. Las Palmas 19 22
15. Getafe 19 19
16. Leganes 19 19
17. Espanyol 20 19
18. Deportivo Alaves 19 17
19. Real Valladolid 20 15
20. Valencia 19 13
Günün Karikatürü Tümü