Konuşma Adabı

Konuşmak, beşere has bir özellik olarak insanlar arasındaki iletişimde en ön sırada yer alır.

İSLAM VE KÜLTÜR 21.09.2020, 18:12 Ramazan Peri
Konuşma Adabı

İnsanlar duygu ve düşüncelerini, tepkilerini çoğu kez konuşarak ifade ederler. Dolayısıyla ictimai ilişkilerdeki müsbet ve menfi gelişmeler konuşma vesilesiyle belirli bir seviye kazanır. Öyle ki bir kimsenin kullandığı dil ve uslub onu hayatta başarılı kılabildiği gibi husrana da uğratabilir. Hatta kişinin dilini muhafaza etmesi cenneti elde etme vesileleri arasında zikredilmiştir. Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem buyuruyor ki, "Kim bana iki çenesi arasındaki (dili) ile iki bacağı arasındaki (üreme) organını koruma sözü verirse, ben de ona cennet sözü veririm."[1] Bir başka hadis-i şerîf’te en faziletli kimdir sorusuna Resûlullüh sallallahu aleyhi ve sellem “Dilinden ve elinden müslümanların emniyette olduğu kimsedir” diye mukabelede bulunmuştur.[2] Bunun yanında Fahr-i Kâinât Efendimiz konuşma âdâbıyla ilgili öğretileriyle bizlere belirli ilkeler göstermiştir. Söz konusu ilkeleri şöyle sıralayabiliriz.

1. Açık ve net bir şekilde muhatabın seviyesine göre konuşulmalı, gerektiğinde önemli görülen ifadeler tekrar edilmelidir. Nitekim fasih ve beliğ bir üslup ile konuşan Peygamberimiz hakkındaki ashabın şu tesbitleri oldukça önem arzeder: “Resûlulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in konuşması her dinleyenin rahatlıkla anlayabileceği şekilde açıktı.”[3] “Nebî sallallahu aleyhi ve sellem konuştuğu zaman onun kelimelerini saymak isteyen sayabilirdi.”[4] “İyice anlaşılmasını istediği kelime ve cümleleri üç kere tekrar ederdi.”[5]

2. Yapmacık konuşmalarla, insanların anlayamadıkları kelimelerle onlara hitap ederek kendini farklı gösterme gayretleri ve başkalarına karşı bilgiçlik taslama gibi davranışlar şiddetle yasaklanmıştır. Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Şüphesiz ki Allah Teâlâ, sığırın otu yerken ağzında evirip çevirdiği gibi, sözü ağzında evirip çevirerek lugat paralayan kimselere buğz eder.”[6]

3. Bağırıp çağırmak suretiyle yüksek sesle konuşulmamalıdır. Yani kişinin karşısında sağır varmışcasına bağırarak ya da kavgaya hazır birisiymiş gibi öfkeli bir ses tonuyla konuşması doğru değildir. Bu hususta kibar ve nazik bir  üslubun benimsenmesi en isabetli bir yöntemdir. Kur’an-ı Kerim’in beyanıyla Lokman aleyhisselâm oğluna söz konusu yöntemi şöyle tavsiye etmektedir. “Yürüyüşünde tabii ol ve sesini alçalt. Unutma ki seslerin en çirkini merkeplerin sesidir[7] Bir başka âyette de “Kullarıma söyle sözün en güzelini söyelesinler[8] buyuran Allah Teâlâ, Musâ ile kardeşi Hârûn’a, Fıravun’a gidip onu yumuşak bir sözle uyarmaları talimatını vermiş,[9] böylece muhatab kafir de olsa âdâb gereği güzel bir üslûbun kullanılması öngörülmüştür. Bir hadisi şerifte de söylenecek güzel bir sözün bile cehennem azabından kurtulmaya yardımcı olacağı şöyle ifade edilir: “Yarım hurma vermek suretiyle de olsa cehennemden korunun. Bunu da bulamayan (hiç olmazsa) güzel bir sözle cehennemden korunsun.[10]

4. İki kişinin, yanlarında bulunan üçüncü kişiyi dışlayarak aralarında fısıldaşmak gibi bir konuşma şeklini tercih etmeleri yasaklanmıştır. Resûl-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem böyle bir tavrın yalnız kalan kimsenin üzülmesine sebep olacağını belirtmektedir ki,[11] zaten olgun bir müslüman da mümin kardeşinin kendisine gönül koymasını istemez.

5. Bir mecliste her hangi bir konu müştereken görüşülüyor veya cevaplandırılmak üzere ortaya bir soru atılmışsa ilk söz hakkı orada bulunan saygı değer büyük zatındır. Ancak o bu hakkından vazgeçer de diğerlerine sözü bırakırsa o zaman küçüklerde söze karışabilir. Nitekim bir cinayet olayını anlatan sahabe arasından yaşça en küçük olan Abdurrahman b. Sehl isimli zat ilk önce söz alınca Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem “sözü büyüklerine bırak, sözü büyüklerine bırak” buyurmuş, olayı büyük olanlar anlatmıştır.[12] Yine Hz. Peygamber tarafından bir grup sahabeye yöneltilen bir sorunun cevabını bildiği halde Abdullah b. Ömer’in öncelikle söze karışmadığnı görüyoruz. Olayı anlatan İbn Ömer böyle davranmasını aynı mecliste babası Ömer ve Hz. Ömer gibi zatların bulunmasına bağlamaktadır.[13]

6. Az ve öz konuşulmalı, lüzümsüz tafsilattan kaçınılmalıdır. Bir diğer tabirle çok konuşmamayı, yerinde ve ölçülü konuşmayı prensip edinmek gerekir. Peygamberimiz söz konusu duruma şu hadisleriyle dikkat çekmektedir. "Allah'ı anmaksızın çok konuşmayın. Allah'ın zikri dışında çok söz söylemek, kalbi katılaştırır. Katı kalpli olanların ise, Allah'tan en uzak kimseler olduğu  kesindir."[14]

7. Maddi veya manevi hiç bir faydası olmayan bilakis zaraları bulunan konuşmalardan şiddetle kaçınılmalıdır. Zira “İnsan hiç bir söz söylemez ki, yanında onu gözetleyen yazmaya hazır bir melek bulunmasın” [15] mealindeki ayet, insanın kendisine bahşedilen hayatın kelime kelime hesabını vereceğine dikkat çekerken, Nebî sallallahu aleyhi ve sellem  de şöyle buyurmaktadır.

“Allah’a ve âhiret gününe inanan, ya hayır söylesin ya da sussun.[16]

8. Kişinin haram mı helal mi güzel mi kötü mü, hayır mı şer mi henüz tam olarak kestiremediği bir sözü söylemesi de konuşma âdâbına aykırıdır. Hadisi şerifte "Kul, iyice düşünüp taşınmadan bir söz söyleyiverir de bu yüzden cehennemin, doğu ile batı arasından daha uzak bir yerine düşer gider"[17] buyrulmaktadır. Nitekim atalarımız da “Bin düşün bir söyle” derken bu gibi hadislerden ilham almış olmalıdırlar.

9. İkili ilişkilerde insanı müşkil duruma sokacak anlamsız sözlerden kaçınmak dostluklaların devamı açısından fevkalade ehemmiyeti haizdir. Fahr-i Kâinât sallallahu aleyhi ve sellem “Yarın özür dilemek zorunda kalacağın bir sözü söyleme! buyurmuştur.[18]

10. Mümin her hâlükarda doğruyu konuşmalı yalan söz ve yalan haberden şiddetle sakınmalıdır. Nebî sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “İnsan sabahlayınca, bütün organları dile baş vurur ve (âdeta ona) şöyle derler: Bizim haklarımızı korumakta Allah'dan kork. Biz ancak senin söyleyeceklerinle ceza görürüz. Biz, sana bağlıyız. Eğer sen doğru olursan, biz de doğru oluruz. Eğer sen eğrilir, yoldan çıkarsan biz de sana uyar, senin gibi oluruz.[19]  Kur’an-ı Kerîm ise aynı çerçevede bizlere şu uyarıda bulunmaktadır: Ey iman edenler! Allah’tan korkun ve doğru söz söyleyin böyle yaparsanız, Allah işlerinizi düzeltir ve günahlarınızı bağışlar.[20]

11. Gelecekle ilgili konuşurken “inşaalah” demek konuşma ile alakalı bir diğer edeb kuralıdır. Kulun azim ve iradesi herhangi bir şeyin olması için kafi bir sebep değildir. Önemli olan Allah’ın dilemesidir. Zira istikbale ait bir şey dilerken söz konusu tabiri kullanmak, Allah’ın iradesinin farkında olmak ve onun iradesinin üstünde bir irade tanımamak demektir. Nitekim bir ayet-i kerîmede “İnşaallah ifadesini kullanmadıkça hiç bir şey için bunu yarın yapacağım deme…[21] buyrulmaktadır. Bir hadisi şerifte ise Süleyman aleyhisselam’ın istikbale matuf bir işinde inşaallah demediği için dileğinin gerçekleşmediği haber verilmektedir.[22]

 

[1]     Buhârî, Rikâk, 23; Tirmizî, Zühd, 61.

[2]     Buhârî, İmân, 4, 5, Rikâk, 26; Müslim, İmân, 64, 65.

[3]     Ebû Dâvûd, Edeb, 18.

[4]     Buhârî, Menâkıb, 23.

[5]     Tirmizî, Menâkıb, 9.

[6]     Ebû Dâvûd, Edeb, 94; Tirmizî, Edeb, 72.

[7]     Lokman (31), 19.

[8]     İsrâ (17), 53.

[9]     Tâhâ (20), 43, 44.

[10]   Müslim, Zekât, 68.

[11]   Buhârî, İsti’zân, 47; Müslim, Selâm, 37, 38.

[12]   Buhârî, Cizye, 12; Müslim, Kasâme, 2.

[13]   Müslim, Sıfatü’l-münâfikîn, 64.

[14]   Tirmizî, Zühd, 62.

[15]   Kaf (50), 18.

[16]   Buhârî, Edeb 31, 85, Rikâk 23; Müslim, Îmân, 74.

[17]   Buhârî, Rikâk, 23 ; Müslim, Zühd, 49, 50.

[18]   İbn Mâce, Zühd, 15; Ahmed b. Hanbel, V, 412.

[19]   Tirmizî, Zühd, 61.

[20]   Ahzâb (33), 70, 71.

[21]   Kehf (18), 23, 24.

[22]   Bk. Buhârî, Eymân, 3.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 26 Aralık 2024
İmsak 06:48
Güneş 08:21
Öğle 13:10
İkindi 15:28
Akşam 17:49
Yatsı 19:15
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 16 44
2. Fenerbahçe 16 36
3. Samsunspor 16 30
4. Göztepe 16 28
5. Eyüpspor 17 27
6. Beşiktaş 16 26
7. Başakşehir 16 23
8. Gaziantep FK 16 21
9. Antalyaspor 16 21
10. Kasımpasa 16 20
11. Konyaspor 16 20
12. Rizespor 16 20
13. Trabzonspor 16 19
14. Sivasspor 17 19
15. Alanyaspor 16 18
16. Kayserispor 16 15
17. Bodrumspor 16 14
18. Hatayspor 16 9
19. A.Demirspor 16 5
Takımlar O P
1. Kocaelispor 17 35
2. Bandırmaspor 17 33
3. Karagümrük 17 31
4. Erzurumspor 17 29
5. Keçiörengücü 17 27
6. Igdir FK 17 25
7. Amed Sportif 17 25
8. Ahlatçı Çorum FK 17 25
9. İstanbulspor 17 24
10. Ankaragücü 17 24
11. Manisa FK 17 23
12. Pendikspor 17 23
13. Gençlerbirliği 17 23
14. Esenler Erokspor 17 22
15. Boluspor 17 22
16. Ümraniye 17 22
17. Şanlıurfaspor 17 21
18. Sakaryaspor 17 21
19. Adanaspor 17 14
20. Yeni Malatyaspor 17 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 16 39
2. Chelsea 18 35
3. Nottingham Forest 18 34
4. Arsenal 17 33
5. Newcastle 18 29
6. Bournemouth 18 29
7. M.City 18 28
8. Fulham 18 28
9. Aston Villa 18 28
10. Brighton 17 25
11. Tottenham 18 23
12. Brentford 17 23
13. West Ham United 18 23
14. M. United 17 22
15. Everton 17 17
16. Crystal Palace 18 17
17. Leicester City 17 14
18. Wolves 17 12
19. Ipswich Town 17 12
20. Southampton 18 6
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 18 41
2. Real Madrid 18 40
3. Barcelona 19 38
4. Athletic Bilbao 19 36
5. Villarreal 18 30
6. Mallorca 19 30
7. Real Sociedad 18 25
8. Girona 18 25
9. Real Betis 18 25
10. Osasuna 18 25
11. Celta Vigo 18 24
12. Rayo Vallecano 18 22
13. Las Palmas 18 22
14. Sevilla 18 22
15. Leganes 18 18
16. Deportivo Alaves 18 17
17. Getafe 18 16
18. Espanyol 18 15
19. Valencia 17 12
20. Real Valladolid 18 12
Günün Karikatürü Tümü