15.12.2020, 21:32

İslam'a Uygun Gerçek Teşkilat Nasıl Olabilir? -3

5. İdarecinin, idare edilen tarafından, idare edilenin de idare eden tarafından kontrol edilmesi, hesaba edebiyle çekilmesi

Kontrol ve hesaba çekme işi kendi şahısları adına değil dava adına olmalıdır. İş şahsî olursa nefisler devreye girer, nefis devreye girince de şeytan devreye girer. Şeytanın bulunduğu ortam, ilâhî rahmetin olmadığı ortam demektir. Bu konuda aşağıdaki şu tabloyu iyi kavrayalım:

Ebû Hureyre (r.a.) diyor ki:

Bir adam Hz. Ebû Bekir’e sövdü, Hz. Peygamber (s.a.s.) de orada oturmaktaydı. Hz. Peygamber, hayret etti ve tebessüm etti. Adam sözü çoğaltınca, Hz. Ebû Bekir adamın sözlerinin bazısına cevap verdi. Hz. Peygamber (s.a.s.), kızdı ve kalktı. Hz. Ebû Bekir, Hz. Peygamber (s.a.s.)’e kavuştu ve:

Ya Rasûlallah! Sen otururken bana sövüyordu. Ben onun sözlerinin bazısına cevap verince sen kızdın ve kalktın, dedi. Hz. Peygamber (s.a.s.):

– “Senin yanında senin adına cevap veren bir melek vardı. Sen ona sözlerinin bazısına cevap verince şeytan ortaya çıktı. Ben de şeytanla beraber oturmadım” buyurdu.

Hz. Peygamber (s.a.s.)’in hayret etmesi; adamın sövmesi ve hayâsının azlığı veya Hz. Ebû Bekir’in sabrındandır.

Tebessüm etmesi ise iki şahıs arasındaki farkı, sövene gereken cezayı, sabredene inen rahmeti yani celâl ile cemâl tecellilerini gördüğündendir.

Hz. Ebû Bekir (r.a.), adamın sözlerinin bazısına cevap verince Hz. Peygamber (s.a.s.)’in kızıp kalkması: Hz. Ebû Bekir (r.a.), avam için cevaz verilen ruhsatla amel ederek cevap verdi, havassa uygun olan azîmeti terk etti. Bu ikisini belirleyen ilahî hüküm şu âyetlerdedir:

“Bir zulüm ve saldırıya uğradıkları zaman kendilerini savunurlar. Kötülüğün cezası, yine onun gibi bir kötülüktür. Kim affeder, barışırsa onun mükâfatı Allah’a aittir. Şüphesiz O, zâlimleri sevmez. Kim zulme uğradıktan sonra kendini savunursa böyle hareket edenlerin aleyhine bir yol yoktur (bunlar kınanmaz ve cezalandırılmazlar).” (Şûrâ sûresi (42), 39-41.)

“Eğer bir ceza ile karşılık verecekseniz, size yapılanın misliyle karşılık verin. Eğer sabrederseniz andolsun ki bu mutlaka sabredenler için daha hayırlıdır.” (Nahl sûresi (16), 126.)

Hz. Ebû Bekir (r.a.), bir kısmında sabretti, bir kısmında ise hakkının bir kısmı için intikam aldı. Fakat ona yakışan, sıddîkiyet mertebesine uygun olan kemâl idi. İşte bundan dolayı Rasûlullah (s.a.s.) kızdı ve o meclisten,

“Çirkin sözü işittikleri zaman ondan yüz çevirirler” (Kasas sûresi (28), 55.) âyetiyle amel ederek ayrılıp gitti.

Hz. Ebû Bekir (r.a.), Hz. Peygamber (s.a.s.)’in arkasından koştu, kavuştu ve kızmasının hikmetini sordu. Hz. Peygamber (s.a.s.), sabrından dolayı onun adına meleğin cevap verdiğini, nefsine uyup cevap vermeye başlayınca meleğin çıktığını, şeytanın devreye girdiğini ifade buyurdular. Çünkü şeytan çirkin ve yanlış olanı emreder. Hz. Peygamber (s.a.s.), Hz. Ebû Bekir’in mazlum iken zâlim olmasından korktuğu için oradan ayrılmıştı. Zira Rasûlullah (s.a.s.), “Allah’ın mazlum kulu ol da zâlim kulu olma!” buyurmuştu. Bir rivayette de Kâbil’e Hâbil’in cevabını hikâye ederek “Hz. Âdem’in iki oğlundan hayırlı olanı ol!” diye buyurmuştu. Çünkü Hâbil, Kâbil’e: “Andolsun, eğer sen beni öldürmek için bana elini uzatırsan, ben seni öldürmek için sana elimi uzatmam. Çünkü ben âlemlerin Rabbi’nden korkarım.” (Mâide sûresi (5), 28.) diye cevap vermişti.

Hâbil, kendisi kuvvetli olduğu halde nefsini müdafaa amacı ile Kabili öldürmesi câiz iken, kâmiller zümresinden olmak için kemâle uygun olanı tercih etti de öldürmedi. (A. el-Kârî, Mirkâtü’l-Mefâtîh Şerhu’l-Mişkâti’l-Mesâbîh, VIII, 822-823.)

6. İdare eden kimselerin talim ve terbiyeden geçirilmiş olmaları

Öğretim olmadan eğitim olmaz, eğitim olmadan da öğretim kalmaz. Öğretim yapılması gerekenlerin ve takınılması geren ahlâkın bilinmesidir. Eğitim de öğretilenin amel edilecek seviyenin kazandırılmasını sağlayandır.

7. Teşkilatı teşkil eden üyelerin, teşkilatı oluşturan bir fert olmaları, birbirlerine fedakârca davranan, birbirlerini seven kimseler olmaları

Bu ancak öğretim ve eğitim ile gerçekleşir. Anlayış birliği öğretim ile davranış birliği de eğitimle sağlanır. Birbirlerini sevmeleri, bir araya gelmelerine, fedakârlık etmelerine ve ekip olmalarına vesile olur.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 24 Kasım 2024
İmsak 06:25
Güneş 07:55
Öğle 12:56
İkindi 15:24
Akşam 17:46
Yatsı 19:11
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 12 34
2. Fenerbahçe 12 29
3. Samsunspor 12 25
4. Eyüpspor 13 22
5. Beşiktaş 11 21
6. Göztepe 11 18
7. Sivasspor 12 17
8. Başakşehir 12 16
9. Rizespor 12 16
10. Gaziantep FK 12 15
11. Kasımpasa 12 14
12. Konyaspor 12 14
13. Antalyaspor 12 14
14. Trabzonspor 11 12
15. Kayserispor 12 12
16. Bodrumspor 13 11
17. Alanyaspor 11 10
18. Hatayspor 11 6
19. A.Demirspor 11 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 12 25
2. Bandırmaspor 12 24
3. Erzurumspor 12 22
4. Karagümrük 12 21
5. Igdir FK 12 21
6. Boluspor 13 21
7. Ankaragücü 13 19
8. Ahlatçı Çorum FK 12 19
9. Keçiörengücü 13 18
10. Şanlıurfaspor 13 18
11. Ümraniye 13 18
12. Gençlerbirliği 13 18
13. Pendikspor 13 18
14. Esenler Erokspor 12 17
15. İstanbulspor 13 17
16. Manisa FK 13 17
17. Amed Sportif 12 14
18. Sakaryaspor 12 13
19. Adanaspor 12 7
20. Yeni Malatyaspor 13 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 11 28
2. M.City 12 23
3. Chelsea 12 22
4. Arsenal 12 22
5. Brighton 12 22
6. Tottenham 12 19
7. Nottingham Forest 12 19
8. Aston Villa 12 19
9. Newcastle 11 18
10. Fulham 12 18
11. Brentford 12 17
12. M. United 11 15
13. Bournemouth 12 15
14. West Ham United 11 12
15. Everton 12 11
16. Leicester City 12 10
17. Wolves 12 9
18. Crystal Palace 12 8
19. Ipswich Town 11 8
20. Southampton 11 4
Takımlar O P
1. Barcelona 14 34
2. Atletico Madrid 14 29
3. Real Madrid 12 27
4. Villarreal 12 24
5. Girona 14 21
6. Mallorca 14 21
7. Osasuna 13 21
8. Athletic Bilbao 13 20
9. Real Betis 14 20
10. Real Sociedad 13 18
11. Celta Vigo 14 18
12. Rayo Vallecano 12 16
13. Sevilla 13 15
14. Leganes 13 14
15. Getafe 14 13
16. Deportivo Alaves 14 13
17. Las Palmas 14 12
18. Valencia 12 10
19. Espanyol 13 10
20. Real Valladolid 14 9
Günün Karikatürü Tümü