01.08.2020, 13:07

Kabe'nin Şubeleri Olan Camiler-2

B) Caminin Maksadı/Fonksiyonu:
    Camilerin maksadını Hz. Peygamber (s.a.s.)’in, Mescid-i Nebevî’sinde kullanış şeklinden çıkarabiliriz. Peygamber Efendimiz, mescidi çok fonksiyonel kullanmıştır: Huşu ve huzur içinde namazların cemaatle kılındığı mabed/ibadet yeri, birlik ve beraberliği, muhabbet ve kardeşliği sağlayan yer, İslâm’ın tebliği, va’z u nasihatın yapıldığı, hayatta nasıl hareket edeceğini gösteren pusulanın verildiği ilâhî yönlendirme mekanizması, ilim meclisi, Kur’ân ve Hadîs ilimlerinin öğretim ve eğitiminin yapıldığı müessese, edebî konuşmaların, yarışmaların ve şiirlerin okunduğu İslâm kültür sarayı, siyâsî konuların görüşüldüğü istişâre ve resmî toplantı salonu, diplomatik görüşmelerin yapıldığı resmî bir toplantı salonu, halîfelere biat edilen, halka hitap edilen, çalışmaların ve kararların ilan edildiği yer, bizzat Hz. Peygamber’in hukûkî meseleyi mescidde hallettiği, davacı ve davalının görüşüldüğü mahkeme salonu, gelen hükümlerin ilan yeri, iktisâdî konuların müzâkere yeri, teberruların alındığı ve dağıtıldığı yer, ordu karargâhı, komutanların askerî plânları müzâkere yeri, hastahane, hacamat yeri, hapishane, istirahat ve sohbet yeri, misafirhane ve otel, merâsim ve spor salonu, İslâm vatanı olduğunun simgesi.
     Rasûlullah Efendimiz, bunlardan bir kısmını o günün şartlarıyla zarurî bir ihtiyaç, bir kısmını mubah, bir kısmını müstehap, belki sünnet, belki de vâcip olarak kullanmıştır. Hz. Peygamber’in (s.a.s.) kullandığı bu maksatlar bugün de aynı hükümdedir. Bunların bir kısmı sadece câmide olması şarttır, Cuma ve Bayram namazları gibi.  Beş vakit namazı cemaatle mescidde kılmak da neredeyse vacip derecesinde olan sünnet-i müekkededir.
    İslâm’daki “şartlar değişince hükümler de değişir” gerçeğini gözönüne aldığımız zaman, bugün Asr-ı Saadet döneminin şartları oluşsa yine aynı fonksiyonlar gündeme gelir.
    Kur’ân-ı Kerîm’e, Hadîs-i Şerîfler’e ve özellikle Peygamberimizle Sahâbenin uygulamalarına baktığımız zaman mescidlerin/câmilerin esas maksatlarının şunlar olduğunu anlamak mümkündür:

       1. Mâbed/ibadet edilen yer oluşu 
       Bunu şu âyetlerden ve şu hadislerden çıkarmamız mümkündür:
    a) “O ev(câmi)lerde Allah, (câminin) yükseltilmesine ve içlerinde adının anılmasına izin verdi. O (câmilerdekiler) onların içinde sabah akşam O'nu tesbih eder(ler).” (Nûr sûresi 24/36)
         Âyet-i kerîmedeki tesbihten maksat namazdır. Bu âyetle câmileri, namazın kılındığı yer/mabed olarak anlıyoruz. Zevalden önceki vakit sabah, ondan sonraki vakit de akşamdır.  Buna göre sabah vakti kılınan namaz sabah namazı, ondan sonra kılınanlar da öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarıdır. Çünkü âyette sabahı yani gündüzü ifade eden بِالْغُدُوِّ kelimesi tekil getirilmiştir, zira sabah namazı tektir. Diğer namazları ifade etmesi içinالْآصَالِ  kelimesi çoğul olarak getirilmiştir. (Nesefî, Ahmed b. Mahmûd, Medârikü’t-Tenzîl ve Hakâikü’t-Te’vîl, II, 333. (Hazin’in hamişi)

          b) “Orada asla namaza durma, tâ ilk günden takvâ üzere kurulan mescid, elbette içinde namaza durmana gerçekten hak kazanmış olan yerdir. Orada (maddî ve manevî ) tertemiz olmalarını arzu etmekte olan ricâl vardır. Allah da  (böyle maddî ve manevî) çok temizlenenleri sever.” (Tevbe sûresi 9/108)
       Bu âyet-i kerîme, mescidlerin mabed/ibadet yeri olduğuna delâlet etmektedir. 
        “Orada asla namaza durma!” diye buyurduğu yer Mescid-i Dırâr’dır. Bir önceki âyetten bahsetmektedir ki Allah Teâlâ, o âyette, içinde kılınmaması ve durulmaması gerekli olan zararlı mescid diye tercüme edebileceğimiz Mescid-i Dırâr’ın özelliklerini anlatmıştır. 
Câmilerin fonksiyonları içinde cuma namazlarının farz, bayram namazlarının vâcip oluşu câminin esas maksadının ibadet olduğuna önemli bir işâret sayabiliriz. Beş vakit namazın cemaatle câmide kılınmasının Hanefîlere göre vâcip derecesinde sünnet-i müekkede olması da buna yine bir işâret sayılır.
        Tevbe sûresi 9/18’de hem Bakara sûresi 2/114’de Allah’a secde edilen yerler manasında izâfeti geçmesi, yine Tevbe sûresi 9/108’de secde edilen yer anlamında kelimesinin geçmesi de özellikle ilk etapta ibâdet için olduğu ortaya çıkmış oluyor.

Yorumlar (0)
5
kısa süreli hafif yoğunluklu yağmur
Namaz Vakti 18 Ocak 2025
İmsak 06:49
Güneş 08:21
Öğle 13:10
İkindi 15:29
Akşam 17:49
Yatsı 19:16
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 19 51
2. Fenerbahçe 18 42
3. Samsunspor 18 36
4. Göztepe 18 31
5. Eyüpspor 18 30
6. Beşiktaş 18 30
7. Başakşehir 18 26
8. Gaziantep FK 18 25
9. Rizespor 18 24
10. Trabzonspor 18 22
11. Alanyaspor 18 22
12. Kasımpasa 18 21
13. Antalyaspor 18 21
14. Konyaspor 18 20
15. Sivasspor 18 20
16. Kayserispor 18 16
17. Bodrumspor 18 15
18. Hatayspor 19 10
19. A.Demirspor 18 5
Takımlar O P
1. Kocaelispor 19 41
2. Karagümrük 19 34
3. Bandırmaspor 19 34
4. Ankaragücü 20 30
5. Erzurumspor 19 30
6. Ahlatçı Çorum FK 19 29
7. Amed Sportif 19 29
8. Boluspor 19 28
9. İstanbulspor 19 27
10. Pendikspor 19 27
11. Keçiörengücü 19 27
12. Gençlerbirliği 19 27
13. Ümraniye 19 26
14. Manisa FK 19 26
15. Igdir FK 19 25
16. Şanlıurfaspor 20 25
17. Esenler Erokspor 19 23
18. Sakaryaspor 19 23
19. Adanaspor 19 15
20. Yeni Malatyaspor 19 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 20 47
2. Arsenal 21 43
3. Nottingham Forest 21 41
4. Newcastle 21 38
5. Chelsea 21 37
6. M.City 21 35
7. Aston Villa 21 35
8. Bournemouth 21 34
9. Brighton 21 31
10. Fulham 21 30
11. Brentford 21 28
12. M. United 21 26
13. West Ham United 21 26
14. Tottenham 21 24
15. Crystal Palace 21 24
16. Everton 20 17
17. Wolves 21 16
18. Ipswich Town 21 16
19. Leicester City 21 14
20. Southampton 21 6
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 19 44
2. Real Madrid 19 43
3. Barcelona 19 38
4. Athletic Bilbao 19 36
5. Villarreal 19 30
6. Mallorca 19 30
7. Real Sociedad 19 28
8. Girona 19 28
9. Rayo Vallecano 19 25
10. Real Betis 19 25
11. Osasuna 19 25
12. Celta Vigo 19 24
13. Sevilla 19 23
14. Las Palmas 19 22
15. Getafe 19 19
16. Leganes 19 19
17. Espanyol 20 19
18. Deportivo Alaves 19 17
19. Real Valladolid 20 15
20. Valencia 19 13
Günün Karikatürü Tümü