05.07.2024, 18:51

SELEFİLERDE TEVHİD ANLAYIŞI

Günümüzde selefi tevhid anlayışı ile kelami tevhid anlayışı arasında bazı farklılıklar bulunmaktadır. Bu farklılıkların temel nedeni, İbni Teymiye ile hızlanan bu hareketin Abdulvahap ile aksiyon boyutunu kazanmış ve bu hareketin temel dusturu tevhid anlayışında formalize edilmiştir.

Bu anlayışta Tevhid üçe ayrılır.

1. Tevhidi Rububiyye

Allah’ın insanları yarattığına onlara rızık verdiğine, onları diriltip öldürdüğüne, O’nun kaza ve kaderine ve zatında bir ve tek olduğuna inanmaktır.

2. Tevhid-i Uluhiyye

Kulların bütün fiilleriyle yüce Allah’ı bir ve tek olarak tanımaktır. Buna göre tüm ibadetler yalnızca Allah rızası için yapılmalıdır.

Bu tanımlarda yanlış olan herhangi bir unsur bulunmamaktadır. Fakat burada tanıma yüklenen bazı anlamlar sorun oluşturmaktadır. O da başta Peygamberler olmak üzere tüm evliya ve salih zatları dualarda aracı kılmak, vesile kılmak, şefaat dilemek şirk olarak görmektedirler.

Özellikle tarikatlara karşı çıkmakta ve onların şeyhlerini yüceltmelerini şirk olarak görmektedirler. Ayrıca, burada ibadetleri imana dahil etme eğilimi görülmektedir. Bu durum hariciliğe yaklaştırmaktadır. Bu anlayış, ehli hadisin namaz kılmayanın katlini savunmalarında da görülmektedir. Namaz kılmayanın katlini neye dayanarak öne sürerler. Kişi imandan çıkmadıkça kanı haramdır. Müslüman ise öldürülmez. Kafir ise kelime-i tevhid telkin edilir. Bunu söylerse müslümandır. Yani namazı tevhide dahil ettiğimizde sonuç böyle olur ve bu kapı aralandığında her türlü ibadet bu kapsamda değerlendirilir.

Aslında tevhidi ubudiyye de denilen bu tevhidin anlamını genişletmek amaçtan sapmaktan başka bir şey değildir. Şirk ve tekfir kılıcını bu kadar kolay sallamak doğru olmadığı gibi, kimsenin de böyle bir selahiyeti yoktur. Günümüz terörizme bulaşmış selefiliğin beslendiği asıl damar burasıdır.

3. Tevhidi esma ve sıfat

Kur’an ve sünnette yer alan Allah’ın tüm esma ve sıfatlarını herhangi bir tahrif, tatil, keyfiyet ve temsil söz konusu olmaksızın kesin bir inançla kabul ve ikrar etmektir.

Fakat bu yaklaşım da peşinden Allah’ın tecsimine varacak bir ifrada insanı düşürebilir. Ayrıca, bahsedilen sıfatlar veya ilgili kavramlar üzerinde düşünülmediği takdirde aklı yok sayma ve meydanı sapkınlara bırakmaya götürür. Bunun ortası sıfatlar konusunda çok tartışmamak, konuyu rasihun denilen alimlere bırakmak ve alimlerin bunu uygun bir dille açıklamasını beklemektir.

Bu konudaki açıklamamızı sağlayan kural da Kur’an’da bulunmaktadır. “O, hiç bir kimseye benzemez” ayeti ile yapılacak tanımlama ve açıklamada onu hiç bir şeye benzetmeme ilkesi göz önüne alınmalıdır. Muteahhirun alimlerin tevilden kaçınması bir takva gereği olsa da tefsir için bunun konu bağlamı ile açıklanması doğrudur. Örneğin “Allah’ın eli onların eli üzerindedir” derken konu bağlamında biatı rıdvandaki ellerin biat için uzanması olayına değinildiği görülerek, Allah’ın bu biattan memnun kaldığı, biatı hem onayladığı ve hem de onlarla birlikte olduğu, yardım ettiğini göstermez mi?

Sonuçta konu selef ve halef arasında bir türlü kapanmayan bir tartışma olarak hep gelmiştir.

Bu yazıya da herkes bir şeyler yazabilir. Fakat bütün bunlar bir şeyi değiştirmez. Çünkü tüm tarafların heybesi bitip tükenmek bilmeyen sözlerle doludur. Bizim burada yaptığımız sadece bir durum tespitidir.

ŞERH

Sonuçta bu şekilde tanımlayanlar Müslüman ve ehli sünnettir. Burada bizim yaklaşımımız, bu konularda ehli sünnet kendi içerisinde iki uç görüşe ayrılmıştır. Bunu bildiğimizde karşılıklı tekfiri ortadan kaldırırız.

HAŞİYE

Ehli Sünnet tarih boyunca iki ana kutba ayrılmıştır. Bunlar

a) Ehli Hadis

Ehli hadis, nasların zahirine bakar ve onlarda tevile gitmeyi doğru bulmaz. Aklı naklın peşine takar. Rey ve şahsi görüşleri doğru bulmaz. Bu anlayış daha çok hadis ehli etrafındaki bir yaklaşımdır. Ehli hadisin kurucu imamı İmam-ı Malik olsa da bu işin kendisinde sembolleştiği kişi İmam-ı Ahmed olmuştur. İmam-ı Ahmed’in mezhebinin kelami/akaidi bir duruşu olmuş, bu tarz yaklaşım içinde olan hadis ehlinin mezhebi olmuştur.

b) Ehli Rey

Rey ehlinin yaklaşımı da nasları yorumlamaya, kıyasa ve içtihada önem verir. Bu ekolun kendisinde muşahhasslaştığı kişi de Ebu Hanife’dir.

Aslında bu iki yaklaşım daha öncede vardı. Ama bu iki yaklaşım Ebu Hanife ve İmam-ı Ahmed’in şahıslarıyla muşahhaslaştı. Tartışmayı alevlendiren İbni Teymiye ve günümüzde de Abdulvahap olmuştur. Suudi Arabistan’ın resmi mezhebi olması ve suud sermayesi ile yaygınlık kazanmıştır.

EK

Selefiler aynı zamanda anti Şia’dır. Şia’yı çoğu Selefi tekfir eder. Selefilik hareketinin güç kazanmasının ve yaygınlaşmasının temel nedeni de Şia’nın güçlenmesidir. Şia güçlendikçe onun geleneksel düşmanı Selefilik de güçlenmiş ve güçlenecektir.

Yorumlar (0)
5
kısa süreli hafif yoğunluklu yağmur
Namaz Vakti 18 Ocak 2025
İmsak 06:49
Güneş 08:21
Öğle 13:10
İkindi 15:29
Akşam 17:49
Yatsı 19:16
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 19 51
2. Fenerbahçe 18 42
3. Samsunspor 18 36
4. Göztepe 18 31
5. Eyüpspor 18 30
6. Beşiktaş 18 30
7. Başakşehir 18 26
8. Gaziantep FK 18 25
9. Rizespor 18 24
10. Trabzonspor 18 22
11. Alanyaspor 18 22
12. Kasımpasa 18 21
13. Antalyaspor 18 21
14. Konyaspor 18 20
15. Sivasspor 18 20
16. Kayserispor 18 16
17. Bodrumspor 18 15
18. Hatayspor 19 10
19. A.Demirspor 18 5
Takımlar O P
1. Kocaelispor 19 41
2. Karagümrük 19 34
3. Bandırmaspor 19 34
4. Ankaragücü 20 30
5. Erzurumspor 19 30
6. Ahlatçı Çorum FK 19 29
7. Amed Sportif 19 29
8. Boluspor 19 28
9. İstanbulspor 19 27
10. Pendikspor 19 27
11. Keçiörengücü 19 27
12. Gençlerbirliği 19 27
13. Ümraniye 19 26
14. Manisa FK 19 26
15. Igdir FK 19 25
16. Şanlıurfaspor 20 25
17. Esenler Erokspor 19 23
18. Sakaryaspor 19 23
19. Adanaspor 19 15
20. Yeni Malatyaspor 19 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 20 47
2. Arsenal 21 43
3. Nottingham Forest 21 41
4. Newcastle 21 38
5. Chelsea 21 37
6. M.City 21 35
7. Aston Villa 21 35
8. Bournemouth 21 34
9. Brighton 21 31
10. Fulham 21 30
11. Brentford 21 28
12. M. United 21 26
13. West Ham United 21 26
14. Tottenham 21 24
15. Crystal Palace 21 24
16. Everton 20 17
17. Wolves 21 16
18. Ipswich Town 21 16
19. Leicester City 21 14
20. Southampton 21 6
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 19 44
2. Real Madrid 19 43
3. Barcelona 19 38
4. Athletic Bilbao 19 36
5. Villarreal 19 30
6. Mallorca 19 30
7. Real Sociedad 19 28
8. Girona 19 28
9. Rayo Vallecano 19 25
10. Real Betis 19 25
11. Osasuna 19 25
12. Celta Vigo 19 24
13. Sevilla 19 23
14. Las Palmas 19 22
15. Getafe 19 19
16. Leganes 19 19
17. Espanyol 20 19
18. Deportivo Alaves 19 17
19. Real Valladolid 20 15
20. Valencia 19 13
Günün Karikatürü Tümü