13.10.2020, 17:47

"Sünneti Ret Etme", Bir İngiliz Projesidir

Goldziher’in sünnete yönelik başlattığı tarihselci okumanın meyvesi ilk kez İngilizlerin işgali altında bulunan Hindistan’da etkisini göstermeye başladı. Bu konuda M. Görmez’in yaptığı bir çalışmadan alıntı yaparak sizleri bilgilendirelim.

Hindistan’da, belki de tarihte ilk kez sünnet ve hadisi külliyen red eden bir düşünce ortaya çıktı. Bu düşüncenin ilk temsilcisi Kadiyani tarikatının öncüsü Seyyid Ahmed Han’dır. (1870-1914) Seyyid Ahmed Han, hadis ve sünnetle ilk kez ilgilenen müsteşrik Spenger’in Doğu-Hind şirketinde mesai arkadış olması; Spenger’in Delhi’de kurulan İslami İlimler Fakültesi’nde dekan olurken, Seyyid Ahmed Han’ın şer’i mahkemelerin başına getirilmesi oldukça dikkat çekicidir.

Kendilerine ehli Kur’an adını veren bu şahıslar, birçok konuda farklı görüşlere sahip olsalar da ittifak ettikleri iki nokta vardır. Biri, ilk defa Kur’an’la yetinme fikrini savunmaları; diğeri de sünnetin dinde hüccet olamayacağı fikridir. Ebu Davud şarihi Azimabadi’nin (1857) bildirdiğine göre, Hindistan’daki bu fırka daha da ileri giderek, sünnetle amel edenlerin, “Her kim Allah’ın indirdikleriyle hükmetmezse kafirlerin ta kendileridir.” (maide 44) ayetinin hükmüne gireceklerini söylemişlerdir. Bunların peşinden giden birçok genç, sünnete bavurmadan Kur’an’ı daha iyi anlayacaklarını savunmuş ve Kur’an’dan ilginç istinbatlarda bulunmuşlardır.

MISIR'DA SÜNNETİ RED VE KUR'AN TALEBELERİ

19. yüzyılın başından itibaren sünnet ve hadis ile ilgili tartışmaların halk arasında yayılacak kadar geliştiği yer Mısır olmuştur. Birçok kimse bu dönemde sünneti tamamen red etmiştir. Bunların başında Mirza Bakır gelir. Mirza Bakır önce İslam’dan çıkarak Hristiyan olmuş, daha sonra tekrar Müslüman olmuş, yeni içtihatlar peşinde koşmuştur. Daha sonra İngiltere’de çalışmalarını sürdüren Mirza Bakır, Mısır’a sünnetsiz dönmüştür.

Mirza Bakır’ın bu düşüncelerini ilk kez uygulama sahasına koyan Muhammed Tevfik Sıdki adında bir tıp doktoru olmuştur. Onun İslam Kur’an’dan ibarettir başlığı altındaki makale tartışmalara neden olmuştur.

Tevfik Sıdi’nin düşüncelerini okuduğumuzda aynı sözlerin günümüz Türkiye’sinde de söylendiğini görürüz. Bu da olayı sahneleyenlerin aynı merkez olduğunu göstermektedir. Tevfik Sıdki konu ile ilgili şüphe ve eleştirilerini makalesinde yazar ve tüm alimlerin bu konuda düşünmelerini ve görüşlerini belirtmelerini ister.

Geleneksel sünnet anlayışından şüphe ettiğini ve Sünnet konusunda yeni içtihatların olduğunu belirterek eleştirilerini sıralar. Bu eleştirilerin başında hadislerin yazımı konusundaki tartışmalar, Kur’an’ın muhafazaya alınıp hadislerin alınmaması gibi meseleler üzerinde durur. Ardından şunu sorar:

Neden dinin bir kısmı Kur’an, diğer bir kısmı sünnet ile sabit olmuştur?

Ayrıca ilk asırda her tarafın hadislerle dolup taştığını, bundan dolayı kavga ve ihtilafların meydana çıktığını, öyle ki bu din ile taklitsiz olarak amel etmenin imkansız hale geldiğini, her görüş ve mezhebin hadisler sayesinde bu dinde yer bulduğunu, neticede bunu önlemek için de daha kötü bir yola gidilerek ictihad kapısının kapatıldığını iddia eden Tevfik Sıdki, ikinci bir soru yöneltir:

-Bu şartlarda din ile amel etmek mümkün mü?

Sıdki soruya cevap olarak bu dinin kolay ve yaşanılır bir din olduğunu, bütün hadislerle amel vacib olduğu takdirde insanların işlerini güçlerini bırakıp uzun geceler boyunca kalın ciltli hadis kitaplarını mütalaa ederek hayatlarını geçirmek zorunda kalacaklarını belirtir.

Kendisini ve kendisi gibi düşünenleri el-Kur’aniyyun (Kur’ancılar) olarak isimlendiren Tevfik Sıdki, daha da ileriye giderek şöyle der:

-Biz Kur’ancılar diyoruz ki peygamber’e itaat konusunda bizim herhangi bir itirazımız yoktur. Bizim üzerinde durduğumuz sorular, Peygamber, bize Kur’an’ın farz kılmadığı bir şeyi farz kılabilir mi? Şayet farz kılabilirse, devlet yöneticileri de bize beş vakit namaz yerine yedi vakit farz kılabilir mi? Çünkü biz onlara da itaat ile emrolunmuşuz.”

Kısaca Sıdki’ye göre Hz. Peygmaber’in bütün söyledikleri ve yaptıkları ya mendubdur (hiçbir bağlayıcılığı yoktur) ya da sadece yaşadığı asırdaki insanları bağlayıcıdır. Sair insanlara düşen ise Kur’an’dan istinbat ile hayatlarını yönlendirmektir. Din anlayışı, “Beşere vacib olan her şey, Allah’ın kitabında belirtilen hususlardan ibarettir.” Diye formüle eden Sıdki, Peygamberden gelen şeriatı, belli bir zamana has hazırlık dönemi şeriatı olarak tavsif etmiştir.

Sıdki’ye reddiyeler sadece Mısır’dan değil, Hindistan’dan da gelir. Sıdki’ye tutarlı olması tavsiyesinde bulunur. Ancak Sıdki’nin tutarlı olabilmesi için, oturup dini yeni baştan ele alması, abdestten namaza, oruçtan hacca, gerek ibadet gerekse muamelat ile ilgili her konuyu yeniden tanzim etmesi gerekmektedir. Kıldığı namazı, tuttuğu orucu, verdiği zekatı sünnete göre tanzim eden birisinin “Kur’an’dan ibaret” dini sloganıyla ortaya çıkması bir çelişki olurdu. Nitekim Sıdki de bunu yaptı ve bunları Kur’an’a göre yeniden ele aldı. Ancak kur’an’a göre çizdiği namaz şekli istihzalara konu oldu ve pek tutmadı. Neticede görüşünden vaz geçti.

GÜNÜMÜZ

Sıdki her ne kadar görüşünden vaz geçse de bu konudaki tartışmalar bitmedi. Yani Sıdki her ne kadar başlatan kişi olsa da bunu durdurmaya gücü yetmedi. 1970’lere kadar bu tartışma yoğun bir şekilde yaşandı. Fakat ülkemizde bu tartışma 90’lardan sonra alevlenmeye başlandı. Bugün Sünneti kabul etmeyenler ortaya çıkıp kendilerini “Kur’an talebeleri” olarak nitelerken, başka bir ekol de Kur’an ile ilgili şüphe ve tereddüt tohumları ekmeye, Kur’an’ın tarihsel olduğu, eksik ve yanlışları olduğu, günümüz insanlarına hitap etmediği fitnesini ortaya koymaktadır.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 24 Kasım 2024
İmsak 06:24
Güneş 07:54
Öğle 12:55
İkindi 15:24
Akşam 17:47
Yatsı 19:11
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 12 34
2. Fenerbahçe 12 29
3. Samsunspor 12 25
4. Eyüpspor 13 22
5. Beşiktaş 11 21
6. Göztepe 11 18
7. Sivasspor 12 17
8. Başakşehir 12 16
9. Rizespor 12 16
10. Gaziantep FK 12 15
11. Kasımpasa 12 14
12. Konyaspor 12 14
13. Antalyaspor 12 14
14. Trabzonspor 11 12
15. Kayserispor 12 12
16. Bodrumspor 13 11
17. Alanyaspor 11 10
18. Hatayspor 11 6
19. A.Demirspor 11 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 12 25
2. Bandırmaspor 12 24
3. Erzurumspor 12 22
4. Karagümrük 12 21
5. Igdir FK 12 21
6. Boluspor 13 21
7. Ankaragücü 13 19
8. Ahlatçı Çorum FK 12 19
9. Keçiörengücü 13 18
10. Şanlıurfaspor 13 18
11. Ümraniye 13 18
12. Gençlerbirliği 13 18
13. Pendikspor 13 18
14. Esenler Erokspor 12 17
15. İstanbulspor 13 17
16. Manisa FK 13 17
17. Amed Sportif 12 14
18. Sakaryaspor 12 13
19. Adanaspor 12 7
20. Yeni Malatyaspor 13 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 11 28
2. M.City 12 23
3. Chelsea 12 22
4. Arsenal 12 22
5. Brighton 12 22
6. Tottenham 12 19
7. Nottingham Forest 12 19
8. Aston Villa 12 19
9. Newcastle 11 18
10. Fulham 12 18
11. Brentford 12 17
12. M. United 11 15
13. Bournemouth 12 15
14. West Ham United 11 12
15. Everton 12 11
16. Leicester City 12 10
17. Wolves 12 9
18. Crystal Palace 12 8
19. Ipswich Town 11 8
20. Southampton 11 4
Takımlar O P
1. Barcelona 14 36
2. Atletico Madrid 14 29
3. Real Madrid 12 27
4. Villarreal 12 24
5. Girona 14 21
6. Mallorca 14 21
7. Osasuna 13 21
8. Athletic Bilbao 13 20
9. Real Betis 14 20
10. Real Sociedad 13 18
11. Celta Vigo 14 17
12. Rayo Vallecano 12 16
13. Sevilla 13 15
14. Leganes 13 14
15. Getafe 14 13
16. Deportivo Alaves 14 13
17. Las Palmas 14 12
18. Valencia 12 10
19. Espanyol 13 10
20. Real Valladolid 14 9
Günün Karikatürü Tümü