Peygamberimiz “Ümmetim 73 fırkaya ayrılacaktır. Bunlardan 72’si cehennemlik olup birisi kurtulacaktır.” Demiştir. İşte burada kurtulmuş olan yani fırka-i Naciye olan ehli sünnet vel cemaattır. Çünkü sahabe soruyor bu kurtulacak olanlar kimlerdir diye “benim yolumdan gidenler” cevabı veriliyor.
Bu nedenle ehli sünnet vel cemaat aynı zamanda peygamberin yolundan yani sünnetinden gitmektedir.
Diğer 72 fırka cehennemliktir denildiğinde bunların kafir olduğu anlaşılmasın. Onlar da Müslümandır. Çünkü hadiste Ümmetim diye hitap edilmektedir. Resulullah'ın ümmeti de müslümandır.
Burada kast edilen daha çok onların günahkar olduğu ve günahlarını çektikten sonra cennete gidebileceği anlaşılmalıdır. Çünkü kalbinde zerre miktarı iman olan cehennemde ebedi kalmaz. Cehennemde ancak kafirler ebedi kalır.
Bazıları 72 fırkanın cehennemlik 1 fırkanın cennetlik olmasını Müslümanların çoğunun cehennemlik olduğu şeklinde algılamışlardır. Bu algı yanlıştır. Çünkü bu 72 fırkanın çoğu sayı bakımdan az olduğu gibi zamanla yok olmuşlardır. Tek bir fırka olan Ehli Sünnet ise Müslümanların çoğunluğunu her zaman oluşturmuştur. Yani tek bir fırka ama çoğunluğun mensup olduğu fırkadır bu.
Ayrıca bazı alimler bu 73 fırka tabirinin net bir sayı veya rakam olmadığı bunun bir mecaz veya çokluğu belirtmek için kullanıldığı şeklinde anlaşılması gerektiğini söylerler. Ayrıca bu hadis, Müslümanların da diğer din mensupları gibi bölüneceğini haber veren gelecekle ilgili haberlerden birisi olma özelliğine sahiptir.
Bazı mezhep tarihçileri de bu sayıyı tutturmak için gereksiz gruplar oluşturmaya çalışmış, tabileri bile olmayan sadece entellektüel görüşleri bile bir fırka ve geniş taraftarı varmış gibi gösterme gayretine girmişlerdir. Bu da yanlıştır. Bu mezhep tarihçilerinin hadisdeki 73 tabirinin çokluk/kesret ifadesi olarak kullanıldığını anlamayıp zahiri üzerinde fikir belirtmiş oluyorlar.