OSMANLI /KÜRT İTTİFAKININ TEMELİ 1514’te Yavuz Selim ve bir Kürt din adamı ve siyasetçi olan İdris-ı Bidlisi tarafından Amasya ‘da bir muahede ile atıldı .Yirmibeş Kürt beyliği /imareti tek kurşun atılmadan Osmanlı’ya iltihak etti .İki taraf ta bundan çok faydalar gördü .Osmsnlı onların tarihten ve verasetten gelen haklarına ve idarelerine karışmamayı taahhüt etti ..Bu ittlfak ile Safevi İran ve Şah İsmail Çaldıranda kesin hezimete uğratıldı ,Aleviliğin ve Şia’nın yayılması önlendi .
Tek parti döneminin eseri olan Kürtçe fobisi ve dil takıntısından tamamen kurtulmadan yeni bir gerçek ittifak önünde engeller olacaktır hep .OSMANLI SİSTEMİNDEN VE TECRÜBESİNDEN İSTİFADE EDİLMELİDİR .Osmanlı döneminde Kürtçe tamamen serbest idi .İstenbulda Kürtçe dergi ve yayınlar vardı .Osmanlının Kürdistan diye tanımladığı bölgedeki medreselerde eğitim dili Kürtçe idi ve dörtyüz yıllık Osmanlı -Kürt birliğinde ciddi sorunlar oluşmadı .İlginçtir ,Kuzey Irak Federal Kürt devletinde Osmanlı tecrübesine daha bir yakınlık var .TÜRKÇE DE KÜRTÇENİN YANINDA RESMİ DİLDİR .Bu ,orada yaşayan Türkmenler içindir .Daha da ilginci ,orada beş resmî dil vardır ve her topluluk kendi anadilinde eğitim görmekte serbesttir .Arapça da resmî diller arasındadır ..Bölgenin çoğu Sünni İslam olmasına rağmen azınlık mezhep ve dinler için kendi diyanetlerini kurmaları serbesttir .Ez cümle Şii Kakailer ,Hiristiyanlar ,Yezidiler rahatça ibadetlerini yapabilmektedirler .Kimse onlara gerici ,irticacı diyerek hakaret edemez ,psikolojik baskı oluşturamaz .İslamda zaten ehl-ı kitap kavramı vardır .İran ve Hint fetihlerinde sahabe ve ulema bunu geniş tutarak tek ilahı (Ahuramazda )kabul eden Zerdüştileri ,yine köken olarak yaratıcıyı kabul eden Brahmanları ,Hinduları vd lerini kapsayacak tarzda ictihad ettiler .Konu geniş ve ayrıntılı .Anılan dinler şöyle veya böyle yazılı kltaplara sahiplerdi .Ateist değillerdi .Yaratıcıyı ,cenneti cehennemi ,kabul ederlerdi .İyilik ve kötülük kavramları var .Vedalar ,Gathalar,Avesta ,Desatir vd var .Muhtemelen Tevrat’tan etkilenmişler .Çünkü Tevrat onlardan çok öncedir ,Hz Musa’nın bağlılarının onların arasına gittiğine dair Tevrat’ta bölümler var .Ester bölümüne bakın .Pers Kralı’nın Hz Musa’yı sevdiğine dair bölümler var .Keyhüsrev vd .Konuya gellrsek malesef Türkiye hak ve özgürllükler noktasında ,özellikle dini özgürlükler ve Kürt’ler açısından Kuzey Irak Federal Kürt devletinin gerisindedir .Bunu söylemek Türkiye düşmanlığı değildir .Islahat ve yeniden yapılanmanın devamı babındadır .Yirmibeş milyon Kürt insanının dili en azından kendi bölgelerinde ikinci resmî dil olmalıydı,tüm dünyada buna benzer örnekler çok ,ki o bölge son yüzyıldaki olaylarla mağdur olmasın.İsviçre’de üç dil resmî dildir :Almanca,Fransızca,İtalyanca .Katı jakoben milliyetçiliği ile ünlenen Fransa bile ikinci ,üçüncü ,dördüncü ,beşinci cumhuriyet diye adlandırdıkları süreçlerle yumuşadı ,itidal çizgisine geldi ulus -devlet modelinde .Kuzeydeki Keltik asıllı Brütonlar ve Güneybatıdaki Baskların dilleri kendi bölgelerinde eğitim dildir .Kürtçe’nin yok sayılması olayları ve kaosu çok tetikledi ve bölge adeta cehenneme döndü ,herkes ağır zararlar gördü .Bu etki ve belirsizlik aslında yer altı suları gibi derinden devam etmektedir .Kürt’lerin çoğunun böyle blr talebi olmazsa üzerinde durmayalım ama böyle bir eğilim var .Ki bu bir insani ve İslami haktır da .Allah (c.c) Rum suresi 22 .ayette dilleri kendisinin yaratığını ve kudretine işaret ve ayet kıldığını söyler :ومن اىاته ..اختلاف السنتكم وألوانكم ..ء. Hz Hz .Resul (sav )buyurur :Kendin için istediğini müslüman kardeşin için de istemedikçe iman etmiş olmazsın .KÜRTÇE VE TÜRKÇE İKİ KARDEŞ HALKIN DİLLERİDİRLER .İKİ TARAF HEM DİNDAŞ,HEM GÖNÜLDAŞ HEM TE ORTAK DÜŞMANLARA KARŞI CİHAT ARKADAŞIDIRLAR
AKİF’İN SAFAHAT’TA DEDİĞİ GİBİ:
Hani milliyetin islamdı kavmiyetçilik nedir ?
Irkçıların hıncı bilesin ki dinedir .
Kürt ,Türk ,Arap ,Çerkez diye var mı islamda yeri ?
Fesatçılk olur vallahi ırkı sürmek ileri .
Arab’ın Türk’e ,Lazın Kürt’e üstünlüğü ne haber ?
Küfür diye lanetliyor Hz Peygamber .