Bu felaketin, din hakkındaki türlü türlü şüphelerin, hadis inkarının, İslam’ın adım adım imhası meş’um teşebbüsünün, en son Kur’an’ın inkarı gibi rezalet, cehalet ve saçmalıkların ortadan kaldırılması için Halidi Nakşibendilerin formülünün tatbik edilmesi kanaatimce en doğru çözümdür.
ŞARK MODELİ
Tabi bu modelde Garbın da ilimleri zararlı yönlerinden ayıklanarak öğretilir.
Bir nevi dini ve akli ilimlerin barıştırılmasıdır aynı zamanda bu yol.
Hakikatte bir ayrılık yok, ikisi de ilahi hakikatleri tasdik eder ama bazı kötü niyetliler tarafından İslam sanki terakkiyata mani gibi gösterilir.
Cehalet, taassub ve eksik bilgiden kaynaklanır bu haksızca itham ve iftira.
Şarkta muma ileyh formül iki yüz yıl tatbik edildi.
İLK YAPILACAKLAR
Tabi konu çok detaylıdır.
Kısaca anlatayım:
İlahiyatların kapatılması, yerlerine medreselerin açılması, medresenin yanında halkın sığınağı, fakirlerin, mazlumların barınağı olacak bir dergahın açılması, ikisinin ortasında bir caminin yapılmasıdır.
Mürşid aynı zamanda medresede alim olur, ders verir. Camide imam olur. Fakirlerin, kimsesizlerin sığınağı, halkın rahatça kalabileceği dergahta manevi rehber ve şefkatli bir baba
olur .
Dergah misafirhane olur. Kapısı herkese açık olur. İsteyen meşrebi, rengi, dili, dini sorulmadan gelir, kalır, yatar, derdi varsa anlatır. Yardımcı olunur.
Bir merhamet evidir burası, baba ocağı gibi sıcaktır, dost insanlarla doludur.
Şarkta dergahlar şer’i mahkeme idiler aynı zamanda. Hasım olanlar barıştırılır, ağır arazi husumetleri, kan davaları ve türlü ihtilaflar kısa sürede, çok kolayca ve kesin sulh ile çözülürdü.
Yalnız alim olan mürşit, Arapça’nın yanında Farsça ve en az bir Batı dili öğrenir, çağımızdaki akım, İdeoloji ve fikirlere muttali olur ki her düşüncedeki insanı ikna edebilsin.
MODERNİZMDEN POSTMODERNİZME, AKABİNDE İSLAM BAHARINA GEÇİŞ
Adının medrese olmasını tercih ederim. Halkçı ve sivil toplumcu bir ad .
İlahiyat proflarının odaları halka kapalı ve insanlar istedikleri zaman kapılarını çalıp onlara gidemiyorlar, dertlerini, soru ve sorunlarını anlatamıyorlar.
Zaten onlar memurdurlar. Soğuk yüzlü memurların olduğu soğuk devlet daireleridirler oralar. Halk rahat olmaz oralarda.
FETRETTEN SONRA ISLAHAT
Muma ileyh ıslahata ve tecdide İmam Gazali modeli de diyebiliriz.
O da bu formül ile kaostan düzene geçişi sağladı.
Merhum devlet adamı şehit NİZAMUL MÜLK ona destek verdi, baştan başa islam dünyası NİZAMİYE MEDRESELERİ ile donatıldı.
Buhara, Bağdat, Zeytune ve Endülüs Medreseleri böyle idiler.
Avrupa Endülüs Medreselerinin öğrencisidir.
Bu medreselerde hem din ilimleri hem fen bilimleri öğretilsin.
Bediuzzamandan nakil:
“Bu zaman o kadar karışık ve şüphelerin hücum ettiği bir zamandır ki müdakkik bir alim de olsa, şayet tarikatten, tasavvuftan hissesini almamışsa İmanı tehlikededir (Mektubat, Telvihat-ı Tis’a)
Kur’anı inkar eden tefsirci ilahiyatçıları veya tüm hadisleri reddeden boş profları görünce bu aklıma geldi .
İlahiyattaki hocaların yarısı boş. Doğru dürüst Arapça bilmiyorlar. Çünkü şahit oldum. İki yıl ilahiyatta ders verdim.
O kanaatteyim ki ulema -ı su olan bir kısım ilahıyatçılar İmam Rabbani’nin Mektubat’ını, müceddid, allame İmam Gazali’nin İhyasını, Risaleleri birlikte okusalardı bu sefil durumlara düşmezlerdi.
Tabii nezih, tahkiki ilim ve hakiki iman sahibi ilahiyatçıları istisna ediyorum.