05.07.2024, 18:51

SELEFİLERDE TEVHİD ANLAYIŞI

Günümüzde selefi tevhid anlayışı ile kelami tevhid anlayışı arasında bazı farklılıklar bulunmaktadır. Bu farklılıkların temel nedeni, İbni Teymiye ile hızlanan bu hareketin Abdulvahap ile aksiyon boyutunu kazanmış ve bu hareketin temel dusturu tevhid anlayışında formalize edilmiştir.

Bu anlayışta Tevhid üçe ayrılır.

1. Tevhidi Rububiyye

Allah’ın insanları yarattığına onlara rızık verdiğine, onları diriltip öldürdüğüne, O’nun kaza ve kaderine ve zatında bir ve tek olduğuna inanmaktır.

2. Tevhid-i Uluhiyye

Kulların bütün fiilleriyle yüce Allah’ı bir ve tek olarak tanımaktır. Buna göre tüm ibadetler yalnızca Allah rızası için yapılmalıdır.

Bu tanımlarda yanlış olan herhangi bir unsur bulunmamaktadır. Fakat burada tanıma yüklenen bazı anlamlar sorun oluşturmaktadır. O da başta Peygamberler olmak üzere tüm evliya ve salih zatları dualarda aracı kılmak, vesile kılmak, şefaat dilemek şirk olarak görmektedirler.

Özellikle tarikatlara karşı çıkmakta ve onların şeyhlerini yüceltmelerini şirk olarak görmektedirler. Ayrıca, burada ibadetleri imana dahil etme eğilimi görülmektedir. Bu durum hariciliğe yaklaştırmaktadır. Bu anlayış, ehli hadisin namaz kılmayanın katlini savunmalarında da görülmektedir. Namaz kılmayanın katlini neye dayanarak öne sürerler. Kişi imandan çıkmadıkça kanı haramdır. Müslüman ise öldürülmez. Kafir ise kelime-i tevhid telkin edilir. Bunu söylerse müslümandır. Yani namazı tevhide dahil ettiğimizde sonuç böyle olur ve bu kapı aralandığında her türlü ibadet bu kapsamda değerlendirilir.

Aslında tevhidi ubudiyye de denilen bu tevhidin anlamını genişletmek amaçtan sapmaktan başka bir şey değildir. Şirk ve tekfir kılıcını bu kadar kolay sallamak doğru olmadığı gibi, kimsenin de böyle bir selahiyeti yoktur. Günümüz terörizme bulaşmış selefiliğin beslendiği asıl damar burasıdır.

3. Tevhidi esma ve sıfat

Kur’an ve sünnette yer alan Allah’ın tüm esma ve sıfatlarını herhangi bir tahrif, tatil, keyfiyet ve temsil söz konusu olmaksızın kesin bir inançla kabul ve ikrar etmektir.

Fakat bu yaklaşım da peşinden Allah’ın tecsimine varacak bir ifrada insanı düşürebilir. Ayrıca, bahsedilen sıfatlar veya ilgili kavramlar üzerinde düşünülmediği takdirde aklı yok sayma ve meydanı sapkınlara bırakmaya götürür. Bunun ortası sıfatlar konusunda çok tartışmamak, konuyu rasihun denilen alimlere bırakmak ve alimlerin bunu uygun bir dille açıklamasını beklemektir.

Bu konudaki açıklamamızı sağlayan kural da Kur’an’da bulunmaktadır. “O, hiç bir kimseye benzemez” ayeti ile yapılacak tanımlama ve açıklamada onu hiç bir şeye benzetmeme ilkesi göz önüne alınmalıdır. Muteahhirun alimlerin tevilden kaçınması bir takva gereği olsa da tefsir için bunun konu bağlamı ile açıklanması doğrudur. Örneğin “Allah’ın eli onların eli üzerindedir” derken konu bağlamında biatı rıdvandaki ellerin biat için uzanması olayına değinildiği görülerek, Allah’ın bu biattan memnun kaldığı, biatı hem onayladığı ve hem de onlarla birlikte olduğu, yardım ettiğini göstermez mi?

Sonuçta konu selef ve halef arasında bir türlü kapanmayan bir tartışma olarak hep gelmiştir.

Bu yazıya da herkes bir şeyler yazabilir. Fakat bütün bunlar bir şeyi değiştirmez. Çünkü tüm tarafların heybesi bitip tükenmek bilmeyen sözlerle doludur. Bizim burada yaptığımız sadece bir durum tespitidir.

ŞERH

Sonuçta bu şekilde tanımlayanlar Müslüman ve ehli sünnettir. Burada bizim yaklaşımımız, bu konularda ehli sünnet kendi içerisinde iki uç görüşe ayrılmıştır. Bunu bildiğimizde karşılıklı tekfiri ortadan kaldırırız.

HAŞİYE

Ehli Sünnet tarih boyunca iki ana kutba ayrılmıştır. Bunlar

a) Ehli Hadis

Ehli hadis, nasların zahirine bakar ve onlarda tevile gitmeyi doğru bulmaz. Aklı naklın peşine takar. Rey ve şahsi görüşleri doğru bulmaz. Bu anlayış daha çok hadis ehli etrafındaki bir yaklaşımdır. Ehli hadisin kurucu imamı İmam-ı Malik olsa da bu işin kendisinde sembolleştiği kişi İmam-ı Ahmed olmuştur. İmam-ı Ahmed’in mezhebinin kelami/akaidi bir duruşu olmuş, bu tarz yaklaşım içinde olan hadis ehlinin mezhebi olmuştur.

b) Ehli Rey

Rey ehlinin yaklaşımı da nasları yorumlamaya, kıyasa ve içtihada önem verir. Bu ekolun kendisinde muşahhasslaştığı kişi de Ebu Hanife’dir.

Aslında bu iki yaklaşım daha öncede vardı. Ama bu iki yaklaşım Ebu Hanife ve İmam-ı Ahmed’in şahıslarıyla muşahhaslaştı. Tartışmayı alevlendiren İbni Teymiye ve günümüzde de Abdulvahap olmuştur. Suudi Arabistan’ın resmi mezhebi olması ve suud sermayesi ile yaygınlık kazanmıştır.

EK

Selefiler aynı zamanda anti Şia’dır. Şia’yı çoğu Selefi tekfir eder. Selefilik hareketinin güç kazanmasının ve yaygınlaşmasının temel nedeni de Şia’nın güçlenmesidir. Şia güçlendikçe onun geleneksel düşmanı Selefilik de güçlenmiş ve güçlenecektir.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 21 Kasım 2024
İmsak 06:22
Güneş 07:52
Öğle 12:55
İkindi 15:25
Akşam 17:48
Yatsı 19:12
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 11 31
2. Fenerbahçe 11 26
3. Samsunspor 12 25
4. Eyüpspor 12 22
5. Beşiktaş 11 21
6. Göztepe 11 18
7. Sivasspor 12 17
8. Başakşehir 11 16
9. Kasımpasa 12 14
10. Konyaspor 12 14
11. Antalyaspor 12 14
12. Rizespor 11 13
13. Trabzonspor 11 12
14. Gaziantep FK 11 12
15. Kayserispor 11 12
16. Bodrumspor 12 11
17. Alanyaspor 11 10
18. Hatayspor 11 6
19. A.Demirspor 11 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 12 25
2. Bandırmaspor 12 24
3. Erzurumspor 12 22
4. Karagümrük 12 21
5. Igdir FK 12 21
6. Ankaragücü 12 19
7. Ahlatçı Çorum FK 12 19
8. Boluspor 12 18
9. Şanlıurfaspor 12 18
10. Manisa FK 12 17
11. Esenler Erokspor 12 17
12. Ümraniye 12 17
13. Pendikspor 12 17
14. Keçiörengücü 12 15
15. Gençlerbirliği 12 15
16. İstanbulspor 12 14
17. Amed Sportif 12 14
18. Sakaryaspor 12 13
19. Adanaspor 12 7
20. Yeni Malatyaspor 12 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 11 28
2. M.City 11 23
3. Chelsea 11 19
4. Arsenal 11 19
5. Nottingham Forest 11 19
6. Brighton 11 19
7. Fulham 11 18
8. Newcastle 11 18
9. Aston Villa 11 18
10. Tottenham 11 16
11. Brentford 11 16
12. Bournemouth 11 15
13. M. United 11 15
14. West Ham United 11 12
15. Leicester City 11 10
16. Everton 11 10
17. Ipswich Town 11 8
18. Crystal Palace 11 7
19. Wolves 11 6
20. Southampton 11 4
Takımlar O P
1. Barcelona 13 33
2. Real Madrid 12 27
3. Atletico Madrid 13 26
4. Villarreal 12 24
5. Osasuna 13 21
6. Athletic Bilbao 13 20
7. Real Betis 13 20
8. Real Sociedad 13 18
9. Mallorca 13 18
10. Girona 13 18
11. Celta Vigo 13 17
12. Rayo Vallecano 12 16
13. Sevilla 13 15
14. Leganes 13 14
15. Deportivo Alaves 13 13
16. Las Palmas 13 12
17. Getafe 13 10
18. Espanyol 12 10
19. Real Valladolid 13 9
20. Valencia 11 7
Günün Karikatürü Tümü