4. Kardeşler arasında huzuru bozan şeylerden uzak durmak
g) Yalan söylemek
Yalan; Müslümanın değil, münafığın özelliğidir. Yalandan sakınmak demek, bir bakıma münâfıklıktan sakınmak demektir. Doğruluğundan emin olmadığı hiçbir sözü, haberi, hükmü söylemeyecektir. Zaten bir kalbe Allah korkusu yerleşirse dil ancak gerekli olan sözü söyleyebilir. Zira dilin kilidi kalptedir. Âhirette hesaba çekileceğine gerçekten inanan insan diline sahip olur.
Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:
“İnsan hiçbir söz söylemez ki yanında onu gözetleyen yazmaya hazır bir melek bulunmasın.”
(Kaf sûresi (50), 18.)
Münâfıklık alâmetlerinden birisi de yalancılıktır. İşte hadîs-i şerîf:
“Dört huy vardır ki bunlar kimde bulunursa o kimse tam münâfık olur. Kimde bu huylardan biri bulunursa, onu bırakıncaya kadar o kişide münâfıklıktan bir özellik bulunmuş olur: 1) Kendisine bir şey emânet edildiğinde ona ihanet eder, 2) Konuştuğunda yalan söyler, 3) Söz verince sözünden cayar, 4) Düşmanlıkta haddi aşar, haksızlık yapar.”
(Buhârî, Îmân, 24, Mezâlim,17, Cizye, 17; Müslim, Îmân, 106; Ebû Dâvûd, Sünnet, 15; Tirmizî, Îmân, 14; Nesâî, Îmân, 20.)
Allah Teâlâ, yalancı ve inkârcı olanlara doğru yolu göstermeyeceğini (Zümer sûresi (39), 3.), israfçı/haddi aşan ve yalancı olanları hayra muvaffak kılmayacağını (Mü’min sûresi (40), 28.) bildirmiştir.
Hz. Peygamber (s.a.s.), sözlerine inanacak diye yalanı söylemeyi hıyanet kabul etmiş (Ebû Dâvûd, Edeb, 79; Ahmed, IV, 183.), kul yalan söylediği zaman saçtığı manevî kötü kokudan dolayı meleğin uzaklaştığını (Tirmizî, Birr, 46.), en küçük yalanın da yalan sayıldığını (Ahmed, VI, 438.), şaka bile olsa yalanı terk edene cennetin ortasında bir köşke kefil olduğunu (Beyhakî, X, 241.), mü’minde ancak yalanla hıyânetin dışında diğer kötü hasletlerin bulunabileceğini (Ahmed, V, 252.) bildirmiştir.
Hz. Peygamber şu iki hadîs-i şerîfinde şöyle buyurmuştur:
“Alışverişte yemin etmek, malın satılmasına, kazancın/bereketin yok olmasına sebeptir.”
(Müslim, Müsâkât, 131.)
“Alışverişte çok fazla yemin etmekten kaçınınız. Çünkü yemin önce (malı) sattırır, sonra (bereketi) yok eder.”
(Müslim, Müsâkât, 132.)
Özetle; mü’min yalandan, yalancı durumuna düşmekten ve yalancı durumuna düşmeye sebep olacak dünya hırsından uzak durmalıdır.